„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”. Instytucja zarządzająca PROW 2014-2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Materiał współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach poddziałania „Wsparcie działań informacyjnych i promocyjnych realizowanych przez grupy producentów na rynku wewnętrznym” Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
100% Naturalne
Bez konserwantów
100% Ekologiczne
Produkty oznaczone certyfikatem ekologicznym
100% Wegańskie
Bez mięsa
100% Produkt polski
Uprawa i produkcja w Polsce
O projekcie
Rynek polskiej żywności ekologicznej pod względem wielkości sprzedaży produktów znajduje się na 14. miejscu i na 7. miejscu, jeśli chodzi o liczbę gospodarstw i przetwórców ekologicznych w Europie[1].
Niestety Polacy nie sięgają po produkty ekologiczne tak często jak po konwencjonalne z dwóch powodów: ekonomicznego i niewystarczającego poziomu świadomości na temat tego, jakie realne korzyści niosą ze sobą produkty ze znakiem Euroliścia.
W 2022 r. Polska Izba Żywności Ekologicznej przeprowadziła badania, z których wynika, że aż 59% respondentów nie kupuje produktów ekologicznych ze względu na wysoką cenę, ale dla 47% Polaków kluczową zaletą tych produktów jest ich naturalność i brak zawartości substancji chemicznych, 30% respondentów podkreśla istotę aspektów zdrowotnych, zaś 25% wskazuje jako zaletę kwestie związane z dobrostanem środowiska, a tylko 20% – wysoką jakość produktów ekologicznych. Niestety aż 41% badanych uważa, że produkt ekologiczny to produkt z naturalnym składem lub taki, który pochodzi od rolnika czy hodowcy (39%) – nie wiążąc ekologii z certyfikacją.
[1] źródło: Raport Polskiej Izby Żywności Ekologicznej, 2021
Cel projektu
Celem projektu “Ekologia, Tradycja, Nowoczesność” jest upowszechnienie wiedzy konsumentów na temat zalet rolnictwa ekologicznego i produktów z certyfikacją Euroliścia. Szczególnie istotny jest aspekt poszerzenia świadomości konsumentów na temat walorów żywieniowych i jakościowych certyfikowanych produktów ekologicznych, wynikający ze sposobu ich produkcji, która odbywa się z poszanowaniem środowiska oraz z zachowaniem bioróżnorodności.
Działania realizowane w ramach operacji mają na celu budowanie przekonania o tym, że symbol Euroliścia jest znakiem rozpoznawczym rolnictwa ekologicznego Unii Europejskiej, co daje gwarancję wyboru produktów najwyższej jakości. Dodatkowym celem operacji jest poszerzenie grona odbiorców certyfikowanych produktów ekologicznych o konsumentów spoza Polski. W ciągu niespełna dwóch lat prowadzenia działań, spodziewany jest wzrost świadomości certyfikacji i znajomości produktów objętych wsparciem operacji na poziomie 12% – 15%.
Tłem działań informacyjno – promocyjnych będą produkty wytwarzane w systemie rolnictwa ekologicznego, z certyfikacją BIO i znakowane Euroliściem – kapusta kiszona, ogórki kiszone, sok 100% z kiszonej kapusty oraz kombucha.
Realizacja działań przewidziana jest w okresie lipiec 2023 – marzec 2025.