CategoriesAktualności

Wiosenne oczyszczenie organizmu

Maj w rozkwicie, za chwilę długo wyczekiwane wakacje. Duża część z nas o tej porze roku zaczyna pracować nad formą, nad energią, witalnością, odpornością i dobrym samopoczuciem. Nawiązując do tematu z zeszłego tygodnia – gdzie pisaliśmy o jedzeniu, które leczy – dziś zajmiemy się oczyszczaniem naszego ciała, a tym samym podpowiemy, jakie produkty nas w tym wspierają.

Czym jest przesilenie wiosenne i jak sobie z nim radzić?

Dlaczego w okresie między zimą a wiosną (który od kilku lat się przesuwa) możemy zaobserwować utratę energii życiowej i witalności? Często występuje też senność, ogólne osłabienie i bóle ciała. Objawy przesilenia mogą trwać kilka dni lub kilka tygodni. W tym czasie np. wypadają stają się słabe i matowe lub nadmiernie wypadają, łamią się paznokcie, a skóra jest szara i pozbawiona blasku. Trudno nam się skoncentrować, mamy słabszy refleks i do tego łatwo się denerwujemy.

Główną przyczyną przesilenia wiosennego są skoki temperatury oraz niedostateczna ilość światła słonecznego w okresie jesienno-zimowym, który trwa kilka miesięcy. Obniżenie nastroju i słabsza kondycja fizyczna wynikać mogą też z niedoboru składników odżywczych (np. witamin czy błonnika) i niedostatecznie zbilansowanej diety oraz braku ruchu. Bo jak pójść na spacer po pracy, gdy o godzinie 15 jest już ciemno?

Gdy wraz z nadchodzącą wiosna zmieniają się warunki atmosferyczne, dni się wydłużają, temperatura i ciśnienie diametralnie się zmieniają, nagle musimy się przestawić na dłuższą aktywność w ciągu dnia, zmusić organizm do „działania” przez większą ilość godzin. Bo teraz przecież robi się ciemno o godzinie 21.

Ludzki organizm posiada naturalną zdolność do oczyszczenia i regeneracji. Robi to nieustannie. Odpowiadają za to głównie wątroba oraz nerki, ale oczyszczamy się również poprzez pory skóry (pot) oraz oddech. Jednak w dzisiejszym świecie (jakże zanieczyszczonym, prawda?) sezonowe oczyszczanie organizmu jest absolutnie wskazane. Zgromadzone w organizmie toksyny powodować mogą alergie, spadek energii życiowej, niedoskonałości na skórze, osłabienie włosów. Prowadzić mogą nawet do stanów obniżonego nastroju.

Przede wszystkim należy zacząć oczyszczanie od prawidłowego nawodnienia organizmu i udoskonalenia swojej diety. Jeśli do tej pory nasze posiłki były nieregularne, pozbawione wartościowych składników odżywczych, najwyższy czas aby stały się zdrowe, lekkie, częstsze i mniejsze. Maj to idealna pora na domową uprawę kiełków – nasiona rzeżuchy, pszenicy, lucerny czy rzodkiewki uzupełnią nasz organizm w witaminy z grupy B oraz A, C, E, a także cenne składniki mineralne, takie jak potas, magnez, czy wapń.

Doskonałym sposobem na wrócenie do sił jest post warzywno-owocowy. Jest to niskokaloryczna kuracja oczyszczająca, która ma charakter postu leczniczego. Doskonałym sposobem wspierającym oczyszczanie jest picie codziennie zakwasu buraczanego. Mówi się o nim, że to „złoto z natury”, „idealny probiotyk”, „eliksir zdrowia”, „bomba witaminowa”. Bywa też rekomendowany jako napój odmładzający, wzmacniający odporność i o silnym działaniu oczyszczającym. Warto go pić na ciepło.

Zacznijmy więc czas oczyszczanie naszych ciał, serc i dusz, bo powitać nowe, piękniejsze życie, które czeka na nas tu i teraz! Wystarczy tylko być blisko natury w naszych codziennych wyborach.

Oto przykładowe dzienne menu wzorowane na słynnej diecie doktor Dąbrowskiej

Śniadanie:

  • sok pomidorowy
  • zakwas z buraków
  • surówka 1. z tartej marchwi z jabłkiem i cytryną
  • surówka 2: z kapusty kiszonej z dodatkiem szczypiorku
  • warzywa gotowane: brokuł z koperkiem

Obiad:

  • sok zielony z jarmużu i jabłek
  • surówka 1: świeża kapusta z dodatkiem marchewki i koperku
  • surówka 2: pomidor z cebulą, przyprawiony octem jabłkowym i bazylią
  • zupa krem z kalafiora z warzywami
  • kompot z jabłek z dodatkiem przypraw (goździki, cynamon)

Kolacja:

  • sok wielowarzywny
  • surówka 1: z selera naciowego i białej rzodkwi z kiełkami brokułu
  • surówka 2: tarte jabłko z dodatkiem truskawki
  • warzywa gotowane: leczo jarskie z cukinii z pomidorami, cebulą i papryką
  • herbata miętowa
  • owoc (np. pół grejpfruta)

Pamiętaj, zanim przystąpisz do postu warzywno-owocowego, skonsultuj się z lekarzem i upewnij się, że nie ma w Twoim przypadku przeciwwskazań do takiej formy oczyszczania organizmu. Smacznego!